Golden Profile

Data

Wij horen het vaak: organisaties willen de klant nu écht centraal stellen. Betere, relevantere en persoonlijkere campagnes versturen. Inspelen op de behoefte van de klant, geautomatiseerd en met een voorspellende waarde – bij voorkeur. Wij vragen dan: hoe ziet je datalandschap eruit? Voor ons is data de brandstof: zonder data geen daadkracht. We vertellen je graag hoe we dat doen! 

Zonder data strategie geen daadkracht

Tips over de woonkamer inrichten, terwijl je bezig bent met het renoveren van de keuken. Recepten met vlees, terwijl je gisteren hebt doorgegeven dat je vegetariër bent. Irritant toch? Precies! En dat vind jij niet alleen, dat geldt voor elk individu en dus voor elke consument. We zien het elke keer weer: wanneer je niet relevant bent, haken consumenten af en dat kost geld maar ook zal je merkwaarde gaan dalen. 

Personalisatie en relevantie is geen nice to have of een hype waarin je mee wilt gaan, het is een absolute must have. De consument verwacht personalisatie en eist gemak, via elk kanaal.  Maar hoe doe je dat? Voor ons is er maar één antwoord: een strategische visie op DATA.  

Elke organisatie heeft veel data beschikbaar. Een deel daarvan kun je bestempelen als waardevolle data om bijvoorbeeld goed te kunnen personaliseren. Hier kun je denken aan E-mailadressen, adresgegevens, bestelinformatie, productdata, websitegedrag en misschien zelfs externe data zoals auto-,  of verhuisgegevens. Maar welke data is voor jouw organisatie nu écht van belang? Welke data heb je minimaal nodig om over te gaan tot een conversie?  

Het antwoord op die vraag veranker je in je data strategie. In je Data strategie borg je ook welke data minimaal nodig is, wij noemen dit een Golden Profile. Je kunt dit zien als een opsomming van data die je minimaal nodig hebt om jouw (commerciële) doelstellingen te behalen. Daarnaast is je doel om deze Golden Profile tot 100% te realiseren. Met een 100% profiel kun je bijzonder veel, waaronder relevanter en persoonlijker communiceren. Want wil je een retentiecampagne lanceren, dan is het handig te weten wanneer het contract afloopt en welke incentives voor deze klant een reden zijn om te blijven. Misschien dacht je aan een gratis weekendje weg naar een pretpark? Leuk voor een gezin met kinderen maar niet voor een alleenstaande man van 80 jaar. Een

Wees niet te gretig

Een Golden Profile opstellen vraagt wel de nodige expertise en sessies om deze goed in kaart te brengen. Een compact Golden Profile is lastiger en daar prioritering in aanbrengen is complex. Wil je een e-mailadres, opt-in, voor- en achternaam,
adresgegevens, interesses, aankoophistorie én favoriete merken?
 Of is een e-mailadres, opt-in en favoriete merk voldoende om mee te beginnen? Met deze informatie ben je immers in staat om relevantere campagnes te ontwikkelen waardoor de engagement stijgt en jouw klant wellicht bereid is meer informatie over zichzelf te delen in een volgende fase. 

Hiernaast is het van belang de Golden Profile compleet te maken en daarnaast actueel. Want de wensen van de consument/ B2B veranderd gelukkig continu. Het monitoren en hier een goed dashboard op in richten is essentieel.

Het resultaat

Nog niet overtuigd? We zien het keer op keer: inzicht in welke data belangrijk is om de campagnes te lanceren waarvan je hoge verwachtingen hebt helpt! Het is een middel om orde te scheppen en focus aan te brengen. Wanneer je weet welke data voor jou belangrijk is, kom je er ook vanzelf achter of de data er al is (ergens bij IT, die je normaal nooit spreekt) of dat je aan de slag moet met een dataverrijkingscampagne.  

Daarnaast kunnen simpele tellingen je waardevolle inzichten opleveren. Een simpel voorbeeld: je hebt 100.000 e-mailadressen, maar slecht 20% heeft een opt-in. Hoe komt dat? En wil je dan focussen op méér e-mailadressen verzamelen of het opt-in percentage verbeteren? Of je weet dat 60% van je database wekelijks bij jou komt winkelen, 30% komt dagelijks. De wekelijkse bezoekers kopen heel andere producten dan de dagelijkse bezoekers. Dat zijn inzichten waarmee je de relevantie flink kunt verhogen. 

Nog een stap verder, als jouw data up to date is kun je er ook veel meer mee. HIer kun je denken aan AI en machine learning of aan de diverse datamodellen welke je kunt toepassen als het RFM of propensity model.

Alom, data is bijzonder interessant en een data strategie is essentieel voor je toekomst. Het maakt niet alleen je consument/ B2B gelukkiger maar ook je organisatie een stuk efficiënter.

Wil je meer weten en wil je even sparren over jouw Data strategie en een Golden Profile? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we je verder. 

Golden Profile

Meer kennis