Met de nieuwe release van Apple’s iOS15 en MacOS Montery krijgen eindgebruikers de mogelijkheid om de zogeheten ‘Mail Privacy Protection’ in te schakelen. In deel 1 bespraken we wat de impact van Mail Privacy Protection op tracking is en wat de gevolgen voor marketeers zijn.
Maar hoe krijgen we een beeld bij deze mogelijke impact? Kan je engagements meten zonder op opens te vertrouwen? Daarnaast geven we 10 tips voor hoe jij het beste kan omgaan met de Mail Privacy Protection.
Hoe krijg ik meer beeld bij de mogelijke impact?
Om de idee te krijgen van de impact van Mail Privacy Protection op jouw campagnes, kun je een telling maken van het aantal eindgebruikers in jouw doelgroep dat Apple Mail gebruikt in combinatie met iOS15 of macOS (Montery en nieuwer).
Hoe groter het percentage Apple Mail gebruikers van jouw doelgroep, hoe groter de kans dat je (te) hoge open rates zal zien als gevolg van de nieuwe functie Mail Privacy Protection.
Apple Privacy Protection Mail: wat kun je ondernemen om hiermee om te gaan?
10
tips
- Verander de manier waarop je succes meet in je e-mailcampagnes. Richt je op de doorklik ratio (CTR) als belangrijke KPI en onderdeel van je e-mailstrategie.
- Controleer bounces, afmeldingen en conversies. Als jouw account is gekoppeld aan een e-commerceplatform, neem dan ook de conversie ratio’s daarvan mee als metric.
- Bewaak je bereik. Zowel contactratings als e-mail engagement zijn gebaseerd op ‘opens’, wat misleidende resultaten kan opleveren.
- Vraag locatiegegevens rechtstreeks op bij de eindontvanger. Combineer segmenten met hard facts met de zelf gerapporteerde locatiegegevens van jouw eindgebruikers.
- Evalueer en herzie eventueel jouw segmentatie(s). Als je segmenten hebt gedefinieerd op basis van opens, e-mailclient, locatie of e-mail engagement, overweeg dan of andere metrics of parameters ook geschikt zijn.
- Werk actieve customer journeys bij. Als jouw triggers zijn gebaseerd op ‘opens’, kunt je overwegen deze te herzien door andere engagementcriteria zoals clicks of conversies te gebruiken.
- Als je historische gegevens van bestaande journey of automatisering wil bewaren, kun je overwegen deze campagnes te stoppen en te vervangen door een nieuwe journey.
- Gebruik andere criteria wanneer je een campagne hebt gebaseerd op opens of non-opens. Filter eventueel op wel Apple Mail gebruikers en niet Apple Mail gebruikers.
- Werk A/B-tests bij. Als je A/B-tests uitvoert op basis van open percentages, zijn je resultaten mogelijk niet nauwkeurig. Gebruik in plaats daarvan een andere metric, bijvoorbeeld de CTR.
- Gebruik een andere methode om de e-mailclient van een contactpersoon te identificeren. Gegevens over de e-mailclient van jouw eindontvanger kunnen misleidend zijn als ze alleen op opens zijn gebaseerd. Gegevens gebaseerd op basis van clicks zijn nauwkeuriger.
Kun je engagement meten zonder op opens te vertrouwen?
Ja natuurlijk. Door jouw KPI’s uit te breiden met andere statistieken zoals bijvoorbeeld kliks (CTR) en inschrijvingsformulieren met dubbele opt-in kun je engagement blijven meten. En naar mijn mening geeft engagement dat je baseert op CTR een meer waardevolle indicatie dan een ‘open’.
Tot slot
Apple zal zijn Mail Privacy Protection functionaliteit verder blijven ontwikkelen en verspreiden binnen de range van (eigen) apps. Moet je je hier grote zorgen over gaan maken? Nou nee.
De impact die je zal ondervinden in rapportages en /of campagnes is op te vangen door je base KPI’s anders te definiëren en te triggeren op andere parameters.
Uiteindelijk bepalen kwalitatief goede en relevante content, in combinatie met sterke customer journeys, in hoeverre de klant bij jou en jouw aanbod betrokken blijft.
Ps.
Nog even een paar veelgebruikte termen:
Accepted Rate (AR): aantal geaccepteerde e-mails gedeeld door aantal verstuurde e-mails
Hard Bounce Rate (HBR): aantal permanent geweigerde e-mails gedeeld door aantal verstuurde e-mails
Soft Bounce Rate (SBR): aantal tijdelijk geweigerde e-mails gedeeld door aantal verstuurde e-mails
Confirmed Open Rate (COR): aantal uniek bevestigde opens gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails
Click Through Rate (CTR): aantal unieke klikken gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails
Click to Open Rate (CTO): aantal unieke klikken gedeeld door aantal uniek bevestigde opens
Lees hier deel 1 van Heeft iOS15 echt zo’n impact?