Een bijzonder mooi en authentieke gedachte, maar hoe realiseer je dit?
Zero-Party data is een waardevolle bron van informatie die consumenten proactief delen met merken. Het gaat om persoonlijke gegevens, voorkeuren en aankoopintenties die door consumenten bewust worden gedeeld. Het is essentieel voor merken om deze gegevens te verzamelen om hun klanten te kunnen voorzien van relevante en persoonlijke content. Daarnaast is het een bijzondere beloning voor een bedrijf dat consumenten deze informatie met hun delen, want dat betekent dat de consument het bedrijf echt vertrouwd. Hierdoor wordt niet alleen de klantrelatie versterkt, maar ook de engagement en verbondenheid met het bedrijf.
Echter, het verzamelen van deze gegevens wordt steeds moeilijker omdat het door meerdere instanties (GDRP, AVG) strenger onder de loep wordt genomen. Consumenten ondernemen op dit moment actief stappen om te voorkomen dat hun gegevens worden gevolgd en/ of opgeslagen: ze wissen bijvoorbeeld hun cookies, gebruiken incognito browsers en vragen apps hun activiteiten niet te volgen. Wetten als het AVG worden streng gereguleerd en bedrijven als Apple en Firefox stellen de consument in staat zijn digitale voetafdruk anoniemer te maken.
Met die reden is het enorm belangrijk het vertrouwen van consumenten te winnen. Het is daarom van belang om de verzamelde data transparant en ethisch te gebruiken. Win het vertrouwen en vraag vooraf aan de consument waarom je om informatie vraagt en wat je er in hun voordeel mee gaat doen. Om het vertrouwen te behouden is het essentieel om de gegevens alleen te gebruiken voor relevante en persoonlijke communicatie en niet voor andere doeleinden.
Zero-Party data is waar privacy en Customer intimacy elkaar ontmoeten omdat deze data definitief en betrouwbaarder is gezien de consument ze bewust heeft achtergelaten. Onze uitdaging is om dit proces succesvol samen te voegen in een strategie waarbij het merk relevant. betrouwbaar en persoonlijk is, maar niet griezelig.
De oplossing? Implementeer de Zero-Party datastrategie in uw Customer Lifecycle strategie. Hoe doet u dit? Om te inspireren, onderstaand een paar items die je alvast kunt oppakken;
-
- Win het vertrouwen van uw klant door uw purpose, MVO gedachte en relevantie kort en bondig in uw touchpoints te verwerken,
- Vraag bewust aan uw klanten waar ze geïnteresseerd in zijn, Dit kan in de vergelijkingsfase.
- Inspireer hen met producten en diensten die voor hen het meest relevant zijn.
- Zet de relatie voort en stimuleer de aankoopintentie door een incentive aan te bieden.
- Zorg ervoor dat uw follow-up communicatie relevant en persoonlijk is, maar alleen op basis van Zero-Party gegevens en gebruik de gelegenheid om uw klant nog beter te leren kennen.
- Maak het verzamelen van gegevens transparant voor uw klant. Leg uit waarom u om informatie vraagt en wat u ermee gaat doen en houdt u daaraan.
Een goede datastrategie moet in de gehele Customer Journey worden geïntegreerd, en dit over alle touchpoints heen. Versterk de relatie door te begrijpen waar uw klanten geïnteresseerd in zijn en hen te helpen bij het vinden van de juiste producten en diensten.
Met de bovenstaande reden is het van belang voor merken om een datastrategie te ontwikkelen waarbij Zero-Party data wordt geïntegreerd om nog meer relevante en persoonlijke communicatie te leveren. Door deze strategie transparant en ethisch over alle touchpoints heen toe te passen, kan het vertrouwen van de consument worden gewonnen en kan er een sterke band worden opgebouwd tussen klant en merk. Deze aanpak stelt merken in staat om sneller over te gaan naar Customer Intimacy dan een 360-graden overzicht van de klant.
Inspiratie en support nodig bij uw Zero-Party data strategie? Neem graag contact met ons op. Want we komen graag langs om jullie te inspireren.