Opel Autosalon

Tijdens een pandemie van offline naar engagement online

De klant

Het gaat hier om Opel België en het belangrijkste sales event voor de Belgische automarkt: het Autosalon (vergelijkbaar met de Nederlandse Auto Rai). Normaal gesproken is Opel hier aanwezig met een uitgebreide stand, waar mensen langs kunnen komen en zo direct kijken kijken, advies kunnen krijgen en zelfs de auto van hun dromen kunnen aanschaffen. Tijdens het salon zijn er namelijk altijd hele scherpe deals en worden de meeste auto’s van het jaar verkocht.

Uitdagingen

Alleen was alles nu anders. Door Covid-19 kon het traditionele Autosalon niet doogaan en moest er een online alternatief komen. Hoe konden we een creatief concept ontwikkelen voor online waarbij de experience nog steeds geboden wordt én er ook daadwerkelijk conversie plaats vindt?

Onze aanpak

In nauwe samenwerking met Opel Belgie en Mayster (expert in conversie content) hebben we een online showroom ontwikkeld. Deze Virtual Showroom laat de experience van de auto’s zien, wat tegelijkertijd mogelijk maakt dat we data kunnen opslaan (‘welke auto’s, modellen, onderdelen, specificaties vindt de bezoeker interessant?’).
Om dit optimaal in te zetten, hebben we besloten gebruik te maken van website personalisatie, CRM en e-mailmarketing. Ematters heeft een pop-in strategie toegevoegd aan het online salon (met behulp van Selligent Site), waarbij we eerst een pop-in tonen waarin we enkel het e-mailadres afvangen (=MQL) om vervolgens meer informatie over de actie te geven en de bezoeker te stimuleren een afspraak te maken bij de dealer (=SQL). Bij het maken van een afspraak kreeg men ook extra korting. De uiteindelijke indentificatie op de website (bekend of onbekend) zorgde ervoor dat iemand een persoonlijke boodschap te zien krijgt op de website. Vervolgens is de opvolgcommunicatie, bv. via e-mail, zo veel mogelijk gepersonaliseerd op basis van modelvoorkeur.

Resultaten