Loyalty: stop earning and burning, start learning.

Bij loyaltyprogramma’s denk je al snel aan het sparen van punten, zegels, stickers of stempels die je vervolgens uit kunt geven bij een volgende aankoop. Dit werkte inderdaad erg goed… in de jaren 50.

Inmiddels is het een kostbaar proces waar de meeste klanten bovendien niet op zitten te wachten. Bovendien zit er in dergelijke programma’s weinig strategie achter het inlever van de punten, zegels, stempels etc. 

Moderne loyaltyprogramma’s zijn veel complexer, maar daarbij ook veel persoonlijker en dus een stuk interessanter voor je klant. Ik leg uit waarom.

Het sleutelwoord

Het sleutelwoord in de loyaltyprogramma’s van vandaag de dag is: data. Dit begint bij je datastrategie. In je data kun je bijvoorbeeld zien waar je klant of B2B-partner interesse in heeft. Vervolgens kun je met slimme business rules een veel persoonlijkere, en dus aantrekklijke aanbieding doen, precies op het goede moment. 

Als je data die je bij je klanten verzamelt goed inzet en een passende software tool kiest zul je in veel KPI’s al snel een verbetering zien. Niet alleen je engagement/conversie gaat bijvoorbeeld omhoog, maar ook je NPS. 

Het puur aanbieden van korting aan de hand van gespaarde punten behoort, voor zowel de consument als de B2B partner, al snel tot het verleden. 
Loyaltyprogrammas zullen intelligenter worden dankzij data, engagement en de Golden Profile strategie (LINK?). Deze data worden tijdens de Customer Journey bewust uitgevraagd en verrijkt, om vervolgens gebruikt te worden voor een gerichte, persoonlijk aanbieding op precies het juiste moment. 
 
Denk breder
 
Om de personalisatie te maximaliseren is het verstandig om breder te denken dan alleen de koper/verkoper-relatie. Je kunt je data optimaliseren door gebruik te maken van de gehele customer lifecycle van je product of dienst. Oftewel: beloon je klant niet alleen bij een aankoop, maar ook bij andere interactie met je merk en product. Op deze manier zorg je voor een beloning op maat, op het moment dat het voor je klant het meest relevant is. Vanaf dat moment zijn ze zegeltjes en punten allang vergeten.
Wil je meer weten hoe je jouw loyalty programam het beste kunt inrichten? Laat het ons weten, dan gaan we er samen eens naar kijken! 
 
 

Meer kennis